Geplaatst op
Reisbureau’s profiteren van het gebruik van CRM-software met klantspecifieke aanbiedingen en geïntegreerd klachtenbeheer.
Bedrijven zoals reisbureau’s moeten in tijden van crisis, zoals de coronapandemie, extra hard knokken. Een strategisch georiënteerd klantrelatiebeheer is daarom van essentieel belang. In dit artikel gaan we daarom dieper in op klantrelatiebeheer in de toerisme- en recreatiebranche en de rol van het CRM-systeem. Allereerst moet echter uitgelegd worden wat klantrelatiebeheer precies inhoudt.
Wat is CRM?
CRM, wat staat voor ‘customer relationship management’ betekent, staat in het Nederlands voor klantrelatiebeheer. Klantrelatiebeheer omvat de consistente oriëntatie van een bedrijf of een organisatie op de eigen (huidige) klanten en leads. Tegelijkertijd gaat dit ook hand in hand met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. In tijden van groeiende klantverwachtingen is een CRM-strategie essentieel om uw klanten te begrijpen en op lange termijn aan hun verwachtingen te kunnen voldoen. Customer Relationship Management is een belangrijk onderdeel van klantbeheer. Dit is een instrument om de klantgerichtheid in bedrijven te optimaliseren. Klantenbeheer heeft tot doel de bedreigde klantrelaties te stabiliseren, de klantgerichtheid van het bedrijf te verbeteren en de klantloyaliteit te vergroten. Daarom is klantrelatiebeheer relevant voor ieder soort bedrijf.
Wat is een CRM-systeem?
Met een CRM-systeem kunnen bedrijven alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart brengen. Alle klantrelatieprocessen kunnen binnen het systeem worden beheerd, geoptimaliseerd of zelfs geautomatiseerd. De software fungeert ook als centrale database voor alle klantinformatie. Deze worden opgeslagen in aparte digitale klantdossiers en zijn afdelingsoverstijgend beschikbaar voor iedere medewerker met de juiste autorisaties. De centrale oriëntatie van het CRM-systeem verbetert zo de samenwerking in het kader van workflows.
Onderdelen van klantrelatiebeheer
Over het algemeen krijgt klantrelatiebeheer meestal vier componenten toegewezen. Naast collaboratieve CRM spelen ook operatieve CRM, analytische CRM en communicatieve CRM een rol. Operationele CRM heeft betrekking op de dagelijkse gang van zaken. Hier worden bijvoorbeeld softwarematige automatiseringen ingezet om bedrijven te ontlasten van de uitvoering van administratieve werkzaamheden en om naar een papierloos kantoor te gaan. Op analytisch niveau kunnen zinvolle evaluaties worden gemaakt met behulp van CRM-software. Deze creëren waardevolle inzichten in uw eigen klanten en de hele markt. Last but not least dient het communicatieve CRM als een belangrijke interface naar de klant, waardoor een onderlinge uitwisseling mogelijk is.
Vereisten voor een CRM-software
Het wordt duidelijk dat CRM-software tal van voordelen kan opleveren voor bedrijven. Dit is echter alleen het geval als het systeem ook is ontworpen voor gebruik in het betreffende bedrijf. Hierbij spelen verschillende criteria een doorslaggevende rol.
De bedrijfsgrootte
Een essentiële factor is de grootte van uw eigen bedrijf. Zelfstandigen hebben bijvoorbeeld meestal al baat bij het gebruik van CRM-software met een zeer rudimentair scala aan functies. Hoe groter het bedrijf, hoe hoger de eisen aan een geschikt CRM-systeem. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een CRM-systeem voor zzp’ers, zou CRM-software voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) al samenwerkingsfuncties moeten hebben. Afhankelijk van het bedrijf moet het ook mogelijk zijn om klantrelaties over meerdere vestigingen heen te beheren. Uiteindelijk worden de hoogste eisen aan een CRM meestal gevonden in grote bedrijven, bedrijven en wereldwijde spelers.
De branche
Ook de branche-affiliatie van uw eigen bedrijf speelt een doorslaggevende rol bij de keuze van een geschikt CRM-systeem. Uiteindelijk wordt elke branche gekenmerkt door specifieke processen die door adequate CRM-software in kaart moeten worden gebracht. In principe kunnen ook niet-specifieke of niet-industriële systemen worden aangepast aan de behoeften van uw eigen branche. Dit gaat echter meestal gepaard met extra inspanningen en extra kosten. Om dit te voorkomen, zouden bedrijven zich bij het zoeken naar een geschikt systeem al moeten richten op branchespecifieke systemen.
Enkele voordelen van een CRM-softwaresysteem
Er zijn een talkrijk aan voordelen dat een CRM-systeem meebrengt. Enkele zijn als volgt;
- Overzichtelijk contactbeheer: Door de centrale oriëntatie van het CRM-systeem zijn alle belangrijke klantgegevens voor u op elk moment toegankelijk.
- Persoonlijke marketing: Alle verzamelde gegevens over uw klanten wordt in het CRM beheerd. Zo kan geslacht of aankoopgedrag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten.
Cekega als uw leverancier van Microsoft Dynamics 365
In de CRM-markt zijn er veel leveranciers en softwaresystemen. Een van de bekendste systemen is Microsoft Dynamics 365, met Cekega als leverancier. In dit systeem zijn marketing, sales en customer service componenten verwerkt. En het systeem is gebruiksvriendelijk en werkt met onder meer Office 365. En dankzij realtime data beschikt u over een live totaalbeeld van uw potentiële klanten en speelt u veel efficiënter in op hun wensen.